10 tips om geen voedsel meer te verspillen

Voedselverspilling is vandaag de dag een groot probleem, dagelijks gooit de Belg gemiddeld een kilo voedsel weg! Tijd om de verspilling een halt toe te roepen, maar hoe pak je dit concreet aan? Hier zijn alvast simpele tips om je op weg te helpen.

© Flickr.com

1.Maak een weekschema waarin je voor jezelf de maaltijden opsomt met de benodigde ingrediënten en hoeveelheden. Hou hierbij rekening met je eigen agenda en die van huisgenoten. Wanneer je bv. een avond laat bent door je werk of hobby’s, zul je waarschijnlijk geen zin hebben om nog uitgebreid te gaan koken.

2.Behoud het overzicht van de voorraad. Hoe vaak gebeurt het niet dat je producten moet weggooien die vervallen zijn? Of dat de spaghetti onverwachts op is? Een goed overzicht vermijdt dit probleem.

3.Gebruik een boodschappenlijstje wanneer je gaat winkelen. Het beste is meermaals per week te winkelen. Zo kun je jezelf voorzien van verse producten en is het makkelijk om in te schatten wat je werkelijk nodig hebt. Houd je ook aan je lijstje! Impulsaankopen kosten meestal veel geld, zijn ongezond en worden vaak toch niet opgegeten. Redenen genoeg dus om deze te vermijden!

4.Koop de juiste hoeveelheid en laat je niet verleiden door promoties. Het is altijd leuk wanneer je bij de aankoop van een ananas een tweede exemplaar krijgt voor de helft van de prijs, maar wat ben je ermee? Tenzij de actie echt voordelig is, kun je deze beter negeren.

5.Maak gebruik van het FiFo principe. Dit staat voor ‘first in, first out’ en kan je makkelijk toepassen door nieuw aangekochte producten achter de oude te plaatsen. Superhandig om te vermijden dat producten ongemerkt vervallen.

6.Gebruik restjes in plaats van ze zomaar weg te gooien. Groenten en fruit kan je makkelijk verwerken in soep, een omelet of een smoothie. Oud brood hoeft ook niet in de vuilbak te belanden.Je kan er croutons van maken of probeer eens ‘verloren brood’ als ontbijt?

© Pixabay.com

7.Wees voorzichtig met groenten en fruit. Gekneusde appels en bananen kun je best het eerst opeten want deze zullen minder lang bewaren.

8.Bewaar zo veel mogelijk producten op een koele plaats. Eieren, groenten en fruit bewaar je bv. beter in de frigo om ze zo lang mogelijk vers te houden.

9.Vries restjes van een maaltijd in. Op die manier kan je bij tijdsgebrek, makkelijk jezelf van voedsel voorzien. Ideaal voor overschotjes van bv. stoofvlees of spaghetti saus. Dit geldt ook voor grote verpakkingen van vlees of groenten.

10.Tot slot is het belangrijk om het verschil aan te halen tussen THT en TGT. THT betekent ‘ten minste houdbaar tot’. Een voedingsmiddel dat de datum overschreden heeft, is nog niet direct slecht. Datzelfde geldt niet voor TGT producten dat verwijst naar ‘te gebruiken tot’. Hier is het belangrijk om de datum niet te overschrijden!