4 positieve eigenschappen van sporten

Iedereen weet het: sporten is gezond! Maar wanneer men vraagt waarom sporten zo goed voor je is, sta je al snel met je mond vol tanden. Daarom vinden we het erg belangrijk om je ook de concrete voordelen van sporten mee te geven.

sporten

© Pexels.com

Sporten maakt blij
Sporten zorgt voor de aanmaak van verschillende neurotransmitters en andere stofjes. De bekendste hiervan zijn serotonine, dopamine, endorfine en fenylethylamine, die je een geluksgevoel en kick geven tijdens het bewegen. Deze stofjes zijn dan ook de oorzaak van de bekende “runner’s high” en het euforische gevoel dat je na het sporten vaak ervaart. Het is dan ook geen wonder dat sporten stress en depressie tegengaat; dit is zelfs wetenschappelijk bewezen.

Sporten maakt mooi
Dat sporten een van de krachtigste wapens tegen overgewicht is, weet waarschijnlijk iedereen al. Dit komt enerzijds doordat cardiovasculaire beweging je hartslag verhoogt en extra energie van je lichaam vraagt, waardoor je er calorieën mee verbrandt. Anderzijds zorgt krachttraining ervoor dat je minuscule scheurtjes in je spieren creëert. Misschien klinkt dat raar, maar deze scheurtjes zijn juist goed voor je! Hierdoor herstelt je lichaam je spieren en bouwt ook extra spiermassa. Niet alleen maakt spiermassa je sterk en zorgt het voor een strak ogen lichaam, het heeft ook meer energie nodig dan vetmassa. Hierdoor verhoogt krachttraining je metabolisme dus ook.

mooi

© Pexels.com

Sporten maakt gezond
Wist je dat sport daarnaast ook de kans op allerlei ziektes significant verlaagt? Niet alleen voorkomt het op de lange termijn ziektes zoals hart- en vaataandoeningen, osteoporose, diabetes type 2, beroertes en volgens sommige wetenschappers zelfs kanker, ook op korte termijn zorgt lichaamsbeweging ervoor dat je minder snel ziek wordt. Dit komt doordat het het afweersysteem versterkt. Maar sporten is ook goed voor gezondheidsproblemen waarvan je niet meteen zou verwachten dat het een positief effect heeft. Zo verhoogt sporten je libido en kan het helpen tegen post menstrueel syndroom (PMS) en menstruatiepijn. Maar ook voor je hersenen en je geheugen is sport goed: dit komt onder andere doordat het het transport van zuurstof naar het brein versnelt. Tot slot is lichaamsbeweging ook nog eens goed voor de spijsvertering en is het erg efficiënt tegen klachten als obstipatie en een opgeblazen gevoel.

Sporten is gemakkelijk
Hopelijk heeft dit artikel je de motivatie gegeven om je sportschoenen eindelijk terug uit de kast te halen en werk te maken van de goede voornemens uit lang vervlogen tijden om meer te bewegen. Misschien ben je echter in je hoofd al excuses aan het maken waarom sporten niets voor jou is. Nou, deze excuses zijn onzin! Sporten hoeft helemaal niet duur, saai, moeilijk of tijdrovend te zijn, om maar meteen de bekendste uitvluchten te ontkrachten. Er is voor iedereen wel wat wils en passends, of het nou fitness, zwemmen, HIIT, hardlopen, capoeira of badminton is!