5 gezondheidsvoordelen wanneer je vaker de fiets neemt

Hoe vaak per week fiets jij? De voordelen van regelmatig fietsen zijn talrijk en bekend, maar deze voordelen gelden niet voor degenen die slechts eens in de paar maanden fietsen. Probeer het daarom vaker te doen! Laten we eens kijken naar 5 gezondheidsvoordelen die het gevolg zijn van vaker fietsen.

© unsplash.com

1. Je verbrandt vet

Ook al lijkt het misschien niet veel, maar door slechts één uur per week te fietsen kun je maar liefst tussen de 250-400 calorieën verbranden (uiteraard afhankelijk van enkele factoren zoals intensiteit en lichaamsgewicht). Dat klinkt misschien niet als veel, maar na verloop van tijd zal het oplopen. Als je twee of drie keer per week begint te fietsen en dat tempo een jaar lang kunt volhouden, kun je mogelijk ongeveer zes pond vet verbranden (samen met die centimeters)! En onthoud: je hoeft niet snel of hard te fietsen om gezondheidsbevorderende resultaten te behalen. Fietsen is een activiteit die iedereen op elke leeftijd kan doen, zelfs als ze gewrichtsproblemen of andere gezondheidsproblemen hebben die hun vermogen om aan lichaamsbeweging te doen beperken.

2. Goed voor je hersenen

Een van de grootste gezondheidsvoordelen van fietsen is hoe het je hersenen beïnvloedt. Fietsen maakt je hersenen eigenlijk groter, blijkt uit nieuw onderzoek uit Duitsland. Hieruit bleek dat fietsers meer grijze massa in hun hersenen hebben dan niet-fietsers. Dit betekent dat regelmatige fietsers een hogere concentratie zenuwcellen en synapsen hebben die essentieel zijn voor leren, geheugen en taalbegrip. Dit effect is er ook in de winter. Fietsen is gezond in elk seizoen. Voor de eerste koude kan je best je fiets voorbereiden op de winter.

3. Minder last van depressie en angst

Mensen die regelmatig fietsen, hebben een lager niveau van depressie en angst dan mensen die dat niet doen. Van fietsen is ook bekend dat het stress verlicht en mentale vermoeidheid verlicht. Waarom? De repetitieve beweging kan ervoor zorgen dat mensen in een tranceachtige staat komen, vergelijkbaar met meditatie, wat kan leiden tot meer gevoelens van rust.

4. Minder risico op hart- en vaatziekten

Regelmatig fietsen is een geweldige manier om het risico op hart- en vaatziekten te verlagen. Uit een onderzoek bleek dat mensen die ongeveer twee uur per week fietsten 39 procent lager risico op hartaandoeningen hadden dan niet-fietsers, en dat degenen die vier uur of meer per week fietsten 46 procent minder kans hadden om door welke oorzaak dan ook te overlijden dan niet-fietsers.

5. Gezondere longen

Fietsers ademen sneller dan de meeste andere sporters, waardoor ze meer zuurstof per minuut opnemen. De hogere zuurstofniveaus helpen de longcapaciteit te vergroten en de gezondheid van de longen te verbeteren, wat symptomen zoals piepende ademhaling en hoesten kan verminderen.