5 redenen om nu te gaan sporten

We weten allemaal wel dat sporten gezond is. Maar wat maakt sporten nu zo gezond en wat zijn eigenlijk de voordelen van regelmatig sporten?

1. Je krijgt er energie van
Als je een echte beginner bent als het op sporten aankomt, zul je je in het begin niet al te goed voelen. Dit gevoel verdwijnt echter nadat je vaker en meer sport want je conditie verbetert en je lichaam wordt sterker. Als je vaak intensief sport, zul je merken dat je na je trainingssessie juist meer energie hebt en je juist totaal niet moe bent. Zo kun je meer dingen doen op de dag en dat is natuurlijk mooi meegenomen als je altijd het gevoel hebt dat een dag te kort is!

handenstand

© Pixabay.com

2. Sport meer = eet meer
Als je vaak sport, kun je stellen dat je meer mag eten omdat je lichaam meer calorieën verbrandt. Er zijn echter twee dingetjes die je wel moet onthouden:

*Als je af wilt vallen, moet je zorgen dat je minder calorieën eet dan dat je lichaam verbrandt. Voorbeeld: je lichaam verbruikt 2500 calorieën op een dag en je wilt graag afvallen. Eet dan tussen de 1800 en 2000 calorieën op een dag om dit doel te halen.
*Als je veel aan kracht-/duursport doet, eet dan meer proteïne zodat je spieren goed kunnen herstellen.

3. Je zult beter gaan slapen
Er zijn twee vormen van moe zijn: mentaal of fysiek moe zijn. Na een dag op het kantoor zul je vooral mentaal moe zijn, maar je lichaam geeft aan nog helemaal niet zo moe te zijn waardoor je slecht in slaap valt. Als je echter die dag aan beweging hebt gedaan, zal je lichaam ook fysiek moe zijn waardoor je sneller en beter in slaap valt.

slapen

© Pixabay.com

4. Stress, wat is dat?
Stress; iedereen kent het en een beetje stress is juist goed voor ons. Maar als je teveel stress ervaart, kun je overwegen om meer te gaan sporten. Tijdens het sporten ontspan je juist waardoor je lichaam stress geen kans geeft. Ook krijg je tijdens het sporten niet echt de kans om aan de stressvolle situaties te denken omdat je je vooral focust op de ademhaling en houding.

5. Je stofwissseling verbetert
Als je regelmatig sport zul je vetweefsel verliezen en spierweefsel opbouwen. Des te meer spierweefsel je hebt, des te beter je stofwisseling is. Ook heb je door regelmatig te sporten (in combinatie met een gezond eetpatroon) een kleinere kans op diabetes, verschillende hartziektes en obesitas.

Sporten is niet per definitie een sessie in de sportschool, maar sporten kan ook een stukje wandelen, de trap een paar keer op- en aflopen of een stuk fietsen zijn. Het is ook niet noodzakelijk om als een gek te gaan sporten, maar probeer zo’n twee à drie uur per week vol te krijgen om te profiteren van al deze voordelen!