5 tips om slechte eetgewoontes af te leren

Aan diëten heeft iedereen zich weleens gewaagd. Maar bij 90% van de mensen lukt het niet om blijvend gewichtsverlies te verkrijgen. Hoe dit komt? Omdat ze alleen de gevolgen aanpakken en de oorzaak links laten liggen. Wie zijn of haar eetgewoontes niet aanpast, zal in een mum van tijd weer terug bij af zijn.

© Pixabay.com

Je weet vast wel dat je dat stuk vlaai beter had kunnen laten staan. Of dat je niet elke week naar de frituur moet gaan. Maar dit zijn vaak ingesleten gewoontes en die krijg je er niet zomaar uit. Je hebt je vast weleens ziek gegeten aan een zak snoep. Nu laat je die zak snoep voortaan staan. Maar wanneer je een goede ervaring hebt gehad van het eten van bepaald voedsel werkt het net het tegenovergestelde: je wilt het vaker. Doe dit een paar keer en je lichaam wil deze gewoonte herhalen. Je lichaam is erop ingesteld om gewoonten te herhalen en een slechte gewoonte is dan ook zo aangeleerd. Hoe leer je dat verlangende gevoel te negeren? Met de volgende tips.

1.Zoek afleiding
Heb je het zwaar? Zorg dan dat er iets is om je af te leiden. Zo kun je bijvoorbeeld wat gaan lezen, iemand bellen, gaan wandelen, sporten of je bezighouden met een hobby. Zolang je maar niet gaat eten! Bedenk iets dat je echt leuk vindt zodat de verleiding niet te groot wordt. Begin er ook op tijd mee, als je al flink aan het verlangen bent is het alleen maar lastiger. Wat je ook kunt doen is de situatie die je slechte eetgedrag veroorzaakt uit de weg gaan. Ga je elke week friet eten met je nonkel? Spreek af om voortaan wat gezonds te gaan snacken.

2.Houd je maaltijden bij
Wanneer je inzicht hebt in je eetgewoonten, weet je precies waar de fout zit en wat nou de moeilijke momenten zijn. Je zult al snel een patroon ontdekken en leren waar de knelpunten zitten. Schrijf op wanneer je eet, wat de aanleiding is en wat het tijdstip is.

3.Prijs jezelf
Stel doelen voor jezelf en houd je daaraan. Schrijf alles op en streep het af als je doel behaald is. Een beloning is een goede manier om een nieuwe gewoonte te leren. Je beloont jezelf natuurlijk niet met wat lekkers, maar met wat anders.

4.Zoek steun bij je vrienden
Je vrienden zullen je wel moeten steunen bij het afleren van je slecht eetgewoontes. Heb je een relatie? Pas dan samen je eetgewoontes aan. Het heeft namelijk totaal geen zin als je partner lekker gaat lopen snacken terwijl jij je best doet om uit de koelkast te blijven. Bespreek je nieuwe levensstijl en vraag aan mensen of ze rekening met je willen houden. Daarnaast kunnen deze mensen een flinke stok achter de deur zijn wanneer het mis dreigt te gaan.

5.Accepteer de trek
Wanneer jij jezelf voorhoudt dat je niet aan eten mag denken ga je er sowieso meer aan denken dan ooit. Accepteer dat. Ga de strijd aan met je gedachten, want wanneer je je gedachten wilt uitbannen werkt dat totaal averechts. Accepteer je trek en laat het los. Natuurlijk heb je zin in een lekker frietje, maar je wilt volgende zomer ook de show stelen op het strand.