5 tussendoortjes die je vet helpen verbranden

Een gezonde voeding stopt helaas niet bij verantwoorde hoofdmaaltijden. Sterker nog, vaak zijn het de tussendoortjes die ons dik maken. Daarom zetten we in dit artikel een aantal gezonde tussendoortjes voor je op een rijtje, waarmee je niet alleen een vol en verzadigd gevoel krijgt, maar ook nog eens vet verbrandt.

© Flickr.com

Snacks met eiwitten
Eiwitten zijn het beste onderdeel van jouw gezonde voedingspatroon. Ze geven sneller een verzadigd gevoel dan andere voedingsstoffen (zoals koolhydraten), waardoor je langer vol zit en dus minder eet. Daarnaast versterken eiwitten de spieren en geven ze een boost aan je metabolisme. Daarom presenteren we een aantal eiwitrijke, vet verbrandende tussendoortjes:
– Griekse yoghurt. Er is niets mis met een schaaltje yoghurt, maar Griekse yoghurt is nog veel beter. Het bevat namelijk twee keer zoveel eiwitten en veel minder suiker dan normale yoghurt.
– Eieren. Misschien een beetje voor de hand liggend, maar van een ei wordt je lichaam blij. Een ei bevat relatief veel eiwit en weinig calorieën, waardoor je er veel van kan eten. Bovendien kan je ze gevarieerd bereiden. Wordt het een omelet, gepocheerd eitje of toch hard gekookt?
– Humusdip. Bij hartige trek neigen we al snel naar ongezonde tussendoortjes zoals popcorn of chips. Kies een volgende keer liever voor een humusdip: dit verantwoorde, eiwitrijke tussendoortje is jouw beste vriend tijdens het afvallen.
Kipfilet. Kipfilet is een mager stukje vlees vol met eiwitten. Daarnaast is het een fijn tussendoortje als je steviger trek hebt. Maak bijvoorbeeld een lekkere volkoren kip wrap, of verwerk de kipfilet door een salade.

Groente en fruit
Je lichaam smacht naar vitamines en mineralen, al helemaal als je vet verbrandt. Eet daarom vaker rauwe groenten zoals worteltjes of snacktomaatjes. Ze bestaan voornamelijk uit water en zitten boordevol gezonde stoffen. Ook een stuk fruit is een lekker tussendoortje: lekker zoet en toch gezond. Om vet te verbranden, moet je vooral bessen eten. Deze bevatten extra veel vezels en geven je een vol gevoel.

Noten en zaden
Noten en zaden bevorderen het vetverbrandingsproces, met name rondom de buik. Zaden zoals pijnboompitten, pompoenpitten en zonnebloempitten zijn ideaal om door een salade te gooien of om los op te eten. Daarnaast zijn (ongezouten) noten een vergelijkbare, vet verbrandende snack. Een handje hazelnoten, walnoten, amandelen of pistachenoten bevatten veel goede vetten en weinig calorieën. Bovendien zijn ze een bron van serotonine (gelukshormoon) en temperen ze je eetlust.

© Pixabay.com

Avocado’s
Avocado’s bevatten veel calorieën, maar uitsluitend goede calorieën die bestaan uit onverzadigde vetten en voedingsvezels. Tel daar veel vitaminen en mineralen bij op en jouw ideale tussendoortje is geboren! De avocado smaakt het best als je ‘m marineert met een vinaigrette of gedeeltelijk vult met hüttenkäse of een andere gezonde dip.