6 alternatieven voor diëten

Gezonder leven én afvallen kan behoorlijk lastig zijn. Het liefst willen we volop genieten van al het lekkers zonder daar de nadelen van te hoeven ondervinden. In deze blog lees je hoe je af kunt vallen door gezonder te leven, niet door op rantsoen te hoeven.

©creative-commons-images.com

1. Stapje voor stapje
Hardlopen is een goede manier om veel calorieën te verbanden. Een hardloopconditie moet je echter opbouwen. Pas dus goed op dat je het niet te bond maakt. Daarnaast kun je veel calorieën vermijden door je eetpatroon steeds een heel klein beetje aan te passen. Vervang in eerste instantie suikerhoudende, vette producten door fruit of volkoren crackers. Als je hieraan gewend bent, kun je stoppen met kant-en-klaar maaltijden en bij het koken overstappen op plantaardige olie. Stop ook met het gebruiken van suiker in de koffie of thee.

2. Realistisch blijven
Vaak onderschatten we onze eigen vooruitgang, omdat we op korte termijn veel willen bereiken, hoewel dat onrealistisch is. Voordat je een gezonde leefstijl ontwikkeld hebt, ben je wel een paar maanden verder. Wat betreft gewicht kun je ook niet van de ene op de andere dag tientallen kilo’s afgevallen zijn. Als je een keer een slechte dag hebt, betekent dit eveneens niet dat je tien kilo aankomt. Richt je op nu, wat je al bereikt heb en wat je nog meer wil bereiken.

3. Gewoontes aanleren
Ieder begin is moeilijk, of het nu gaat om sporten of om gezond eten. Het gaat erom dat je een sport vindt die je écht leuk vindt. Dan is sporten meer een hobby dan een verplichting om aan je gezondheid te werken. Wat betreft de maaltijd moet je op zoek naar gezonde recepten die tevens lekker zijn. Als sporten en gezond eten eenmaal in je ritme zitten, zul je merken dat het helemaal niet zo zwaar is als aan het begin.

© commons.wikimedia.org

4. Gezonder leven, niet diëten
Wie gezonder wil leven, moet niet gaan diëten. Diëten helpt vaak ook helemaal niet goed, omdat je het na enkele dagen al wil opgeven. Het lichaam moet goed verzorgd worden, en daarbij hoort geen rantsoen. Associeer een gezonde levensstijl daarom met het eten van groente en fruit, beweging en een gezond slaappatroon.

5. Slapen
Het werd net al even genoemd: een gezond slaappatroon. Mensen beseffen vaak niet hoe belangrijk een gezond slaappatroon is. Al je je meer houdt aan een slaapritme, bevorder je daarmee je gezondheid. Vermoeidheid zorgt ervoor dat je moeilijker went aan nieuwe gewoontes. Het is dus goed om voldoende te slapen als je nieuwe eetgewoontes in je systeem wilt brengen.

6. Winkelmandje
Bij het boodschappen doen moet je goed opletten wat je koopt. Natuurlijk weet je dat je geen chips en cola moet kopen, maar kijk ook eens goed naar de hoeveelheid suikers in zogenaamd gezonde crackers, in vla met fruitsmaak en in biscuitjes. Kies voor voeding dat je een verzadigd gevoel geeft, zoals volkorenpasta, volkorenbrood, fruit en magere yoghurt. Als je écht bewust boodschappen wilt doen, stippel dan thuis alvast uit wat je wel echt nodig hebt. Zo koop je geen eten dat je niet nodig hebt of lekkernijen die je beter kunt laten staan.