Als schaapjes tellen niet meer helpt

Slecht slapen overkomt iedereen wel eens. Wanneer dit bij een nachtje blijft is dat prima, want in veel gevallen is het zo dat het de volgende nacht alweer veel beter gaat. Wanneer dit niet het geval is en je heel graag goed wilt slapen vannacht, moet je rekening houden met onderstaande tips. Wanneer je dat doet, slaap je als een roosje.

© Pixabay.com

Trucs om snel in slaap te vallen
Om sneller in slaap te vallen kun je verschillende methoden proberen. Iedereen kent wel het idee van schaapjes tellen, maar beter is om met je duim je rechter neusgat af te sluiten en jezelf te dwingen door je linker neusgat te ademen. Hierdoor kalmeer je en verlaagt je hartslag, waardoor je sneller in slaap valt. Een andere manier is de 4-7-8-techniek. Wanneer je deze gaat proberen, is het handig de techniek eerst even te googlen. Het gaat erom dat je zachtjes met je tong tegen de weefsel van je voortanden drukt en ondertussen gestructureerd ademhaalt. Hoe deze ademhaling gaat, kun je vinden op internet. Voor sommige mensen helpt het ook om rustgevende muziek te luisteren. Er is ook speciale muziek ontwikkeld waarop je snel in slaap valt. Misschien is dit het proberen waard als je vaak nachtdiensten draait.

Wat je kunt doen voor je naar bed gaat?
Voor je naar bed gaat, kun je ook al veel dingen ondernemen om lekker te slapen. Zorg ervoor dat je zonder hongergevoel naar bed gaat. Wanneer je honger hebt, val je niet in slaap. Eet iets waar weinig suiker in zit. Hoe meer suiker, hoe meer het je uit de slaap houdt. Eet je ‘s avonds vaak nog snacks? Misschien is dat de reden dat je moeite hebt met in slaap vallen. Je valt sneller in slaap doordat je lichaam afkoelt. Dit kun je doen door de kachel in je kamer uit te zetten of een raam open te zetten. Wanneer je een hete douche neemt voor het slapengaan en vervolgens probeert te slapen in een koele kamer, doet dit wonderen. Ook is het van belang dat je hoofd leeg is als je op bed gaat. Schrijf alles op een papiertje en ga hier niet meer over piekeren. Piekeren houd je uit de slaap. Ten slotte is het belangrijk dat je niet steeds geconfronteerd wordt met hoelang je nog kunt slapen. Het is daarom goed dat je niet ziet hoe laat het is. Je kunt hiervoor je wekker omdraaien. Wanneer je nog maar een paar uurtjes hebt, moet je diep slapen. Hier heb je meer aan dan veel uren licht.

Slaap lekker!