Hoe je vitamine D op peil houden tijdens de winter

Vitamine D wordt ook wel de vitamine van de zon genoemd. Het wordt namelijk aangemaakt als je lichaam direct in contact komt met de zon. Helaas is het zo dat de zon in Nederland niet genoeg aanwezig is, want alleen in de maanden van mei tot oktober krijg je genoeg zonnestralen over je heen om genoeg vitamine D aan te maken. Vitamine D is belangrijk voor je lichaam en dus voor je gezondheid. Het zorgt namelijk voor een betere weerstand, maar ook voor sterkere botten en soepele spieren.

© Pixabay.com

Oorzaken van een tekort aan vitamine D
Sommige mensen hebben geen tekort aan vitamine D, maar in bepaalde situaties is de kans wel groot dat je een tekort hebt. De kans op een tekort is groter, wanneer je in een noordelijk gebied op de wereld woont, maar ook als je ouder dan 50 jaar bent. Wanneer je een donkere huid hebt, is de kans groter dat je een tekort hebt. Daarnaast wordt de kans op een tekort groter bij overgewicht of een melkallergie. Ook een leverziekte kan een oorzaak zijn van een tekort.

Symptomen van een tekort aan vitamine D
Wanneer je regelmatig verkouden bent of ziek bent, kan dit duiden op een tekort aan vitamine D. Andere symptomen zijn snel breken van botten, overgewicht hebben, chronische vermoeidheid, slappe spieren, vaak krampen of pijn in de botten. Je lusteloos voelen kan ook een symptoom zijn van een tekort aan vitamine D.

© Pixabay.com

Aanvullen van vitamine D
Een tekort kun je aanvullen, maar hoe? Er zijn een aantal tips om ervoor te zorgen dat jouw vitamine D-gehalte weer op peil is. Het kan helpen om vette vis te eten. Vooral in makreel, tonijn en zalm zit veel vitamine D. Melk drinken kan helpen om ervoor te zorgen dat het calcium langer in de botten blijft zitten. Wanneer je liever geen melk drinkt, kan ook sinaasappelsap een uitkomst zijn. Dit moet wel vers zijn, anders levert het niets op voor je vitamine D-tekort. Eieren kunnen ook wonderen doen, want vooral in het eigeel zit veel vitamine D. Het handige aan eieren is dat je ze bij elke eetgelegenheid kunt eten. Ze passen bij het ontbijt, lunch en diner. Wat je ook kunt eten, is runderlever. Niet iedereen houdt hiervan, maar als je er wel van houdt, is het een ideale manier om je tekort aan te vullen. Vergeet niet dat je hier niet te veel van mag eten, want runderlever werkt wel cholesterol-verhogend.Tot slot kunnen supplementen ook uitkomst bieden, maar het is handig dat je dit vooraf met de dokter overlegt. Het hangt waarschijnlijk ook af van hoe groot je tekort is. Het liefst los je het tekort op met het eten van gewone producten.