Is sporten op een nuchtere maag aan- of af te raden?

Natuurlijk wil iedereen het geheim weten van vet verbranden tijdens het sporten en het liefst zo veel mogelijk tijdens elke workout. Dan komt altijd weer de vraag naar boven: verbrand je meer vet wanneer je op een nuchtere maag sport, of moet je juist voordat je gaat sporten iets eten?

© Pexels.com

Verschil tussen mannen en vrouwen
Gelukkig kan de wetenschap een handje helpen. Uit onderzoek van de Universiteit van Surrey in het Verenigd Koninkrijk blijkt dat de hoeveelheid vet die verbrand wordt tijdens de workout inderdaad afhankelijk is van eten voor of na het sporten.

Specifieker is het antwoord dat wel of niet eten voor het sporten voor mannen en vrouwen verschilt. Vrouwen kunnen beter wel wat koolhydraten tot zich nemen voordat ze gaan sporten, terwijl mannen dat juist beter erna kunnen doen.

Energie verbranden
Wil je afvallen, dan moet je diëten en/of sporten. Dat is algemeen bekend. Trainen is natuurlijk positief maar minder eten is niet altijd gezond omdat het de suikerspiegel in de war kan brengen.

Vet verbranden
Vet verbranden is ook afhankelijk van de intensiteit van de training. Bij een lage intensiteit, wordt er meer vet verbrand en bij een workout met een hoge intensiteit zijn het juist koolhydraten waar het lichaam op terugvalt. Door een lange intensieve training worden meer calorieën verbrand maar wanneer ‘s ochtends meer getraind wordt, dan wordt de glycogeenvoorraad, waar koolhydraten toe behoren, uitgeput en als dit niet wordt aangevuld door koolhydraten te eten, dan kan er juist minder intensief gesport worden. Sporten op een nuchtere maag kan dan wel tot een hogere vetverbranding leiden, juist doordat de trainingsintensiteit lager is, zal dat per saldo weinig uitmaken.

Niet op lege maag
Vrouwen hebben geluk want sporten op een lege maag is volgens het Britse onderzoek sowieso geen goed idee. Dus een goed ontbijt met koolhydraten is prima voordat aan de workout wordt begonnen. In tegenstelling tot mannen kunnen vrouwen sneller vet verbranden dan koolhydraten. En het is geen probleem om als vrouw eerst koolhydraten te eten want het is juist goed als die even bewaard worden in het lichaam tijdens het sporten. Gaan vrouwen juist na het sporten koolhydraten eten, dan zullen die wel verbranden, maar vet juist niet.

Mannen eten na het sporten
In tegenstelling tot vrouwen doen mannen er juist beter aan om een koolhydraat rijke maaltijd uit te stellen tot na het sporten. Doen ze dat voorafgaand aan de workout, dan zal er minder vet worden verbrand, aldus het onderzoek van de Universiteit van Surrey. Het lichaam van een man is een echte koolhydratenvreter en een man zal die voedingsstoffen eerder verbranden dan vet. Daarom kan een man beter na het sporten eten, omdat die koolhydraten dan juist gebruikt worden om de verbruikte koolhydraten tijdens het sporten te vervangen, waardoor vet wordt omgezet in energie. Toch is het als man wel verstandig om iets te eten voor het sporten, maar dan uiteraard een koolhydraat-arme maaltijd.