Je BMI berekenen en slank zijn

In de maatschappij van vandaag blijft het slanke lichaam jammer genoeg nog steeds het schoonheidsideaal. Toch is dit ideaal bij veel mensen geen realiteit. Ook vollere lichamen kunnen mooi zijn.

© Publicdomainpictures.net

Maar in sommige gevallen kan je gewicht toch een gevaar worden voor je gezondheid. In die gevallen is het zeker tijd om in te grijpen. Om na te gaan of je overgewicht hebt, moet je je BMI berekenen. Dit is je body mass index en geeft een idee over je hoeveelheid lichaamsvet. Het zegt dus eigenlijk meer dan wat je gewicht vertelt.

Je berekent je BMI als volgt:
Lichaamsgewicht in kg / lengte in meter in het kwadraat
Bijvoorbeeld: 80 kg / 1,72 x 1,72

Dit is wat je er dan kan uit afleiden:

  • getal onder de 18,5: ondergewicht
  • getal tussen de 18,5 en de 24,9: goed
  • getal tussen de 25 en de 29,9: geen risico, maar toch ook niet meer verdikken
  • getal tussen de 30 en de 39,9: je moet een 10-tal kilo vermageren
  • getal boven de 40: overgewicht (je moet vermageren voor je gezondheid)

Hoewel er veel veelbelovende diëten bestaan, is gezond afvallen een must. Door snel veel gewicht te verliezen, komt dit bij veel mensen er even snel ook weer bij. Een gezonde manier om af te vallen is om te letten op wat je eet en om ook meer te gaan bewegen. Je hoeft niet meteen een marathon te lopen, maar gewoon eens de trap nemen in plaats van de lift kan al helpen. Hier nog enkele tips om rekening mee te houden:

  • eet traag
  • slaap voldoende
  • eet een extra portie groenten of kies voor een soep als voorgerecht
  • kies voor volkorenbrood in plaats van voor wit brood
  • kies een kledingstuk dat nu nog te straks is, maar waar je hoopt ooit in te geraken
  • vervang suikerdranken, zoals cola of limonade, door water
  • overdrijf niet met alcohol
  • kook zelf in plaats van kant-en-klare maaltijden te kiezen

Met deze handige tips kom je gegarandeerd al een heel eind.