Menstruatiepijn: vervelend, maar mee om te gaan

Elke maand is het weer zover! Je bent ongesteld en daarbij hoort de menstruatiepijn. Een flinke pijn in de onderbuik, soms gepaard met een pijn in de onderrug en in de bovenbenen. Dit wordt dysmenorroe genoemd als de pijn als klacht wordt ervaren. In sommige gevallen moet er rust worden genomen en de kans hierop is het grootst in de periode tussen 14 en 18 jaar.

© commons.wikimedia.org

Symptomen
De menstruatiepijn wordt vaak herkend door het tijdstip wanneer het optreedt. Dit is vaak voor of aan het begin van de menstruatie. In sommige gevallen duurt het een paar uur, maar het kan ook een aantal dagen duren. De pijn wordt getypeerd in de vorm van krampen of steken en kan ook een zwaar gevoel geven in de onderbuik.

Oorzaak
Wanneer je als vrouw vruchtbaar bent en geen anticonceptiepil gebruikt, komt er elke maand een eicel vrij uit één van de 2 eierstokken. Doordat deze eicel vrijkomt, ontstaat er een verdikking van het baarmoederslijmvlies. Dit komt door hormonen. Wanneer er geen innesteling plaatsvindt in dit verdikte baarmoederslijmvlies komen er stoffen vrij die ervoor zorgen dat de baarmoeder gaat samentrekken. Dit veroorzaakt de menstruatiepijn. Deze pijn is niet ernstig en waarom het per persoon verschilt is nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat een spiraaltje de menstruatiepijn kan verergeren.

Oplossing
De menstruatiepijn gaat wellicht nooit helemaal weg, maar je kunt wel een aantal dingen doen om de pijn te verzachten. Het is een idee om extra rust te nemen of om afleiding te zoeken, zodat je niet meer aan de pijn hoeft te denken. Verder is het een idee om de pijn te verzachten door iets warms tegen je buik aan te houden. Dit kan door middel van een warme kruik of je kunt een warm bad nemen. Ontspanning kan helpen. Daarnaast zijn er pijnstillers, die speciaal ontwikkeld zijn voor menstruatiepijn. Wanneer je veel last hebt van menstruatiepijn, is het vooral tijdens het begin van de menstruatie belangrijk om pijnstillers bij de hand te hebben. Voorbeelden van pijnstillers zijn ibuprofen- en acetlsalicylzuur-, carbasaslaatcalcium- en paracetamol-bevattende preparaten. Het is belangrijk dat je in deze periode zo nu en dan rust neemt. Zorg ervoor dat je dag er op indeelt. Ga in het begin van je menstruatie niet sporten, maar neem een lekker warm bad. Zorg ervoor dat je tijdig naar bed gaat, zodat je genoeg energie hebt om de dag door te komen. Het hebben van pijn kost namelijk helaas energie.