Waar moet je op letten bij het drinken van koffie?

Menigeen begint zijn dag met een sterk kopje koffie. Gedurende de dag nemen we er nog een aantal en ook ’s avonds na het eten lusten we er nog wel eentje. De vraag die ons bezighoudt is in welke mate koffie een slechte invloed heeft op onze gezondheid. Hoewel er veel schimmelgifstoffen in koffie te vinden zijn, betekent dat nog niet dat koffie per definitie slecht voor je is, zolang je er maar niet te veel van drinkt. Hetzelfde geld voor noten, gedroogde vruchten en divers graansoorten, zoals tarwe, maïs en gerst. De kunst zit hem erin de juiste balans te vinden. Bijna alle studieresultaten wijzen op een gelijke hoeveelheid cafeïne die acceptabel is. We kunnen er dus vanuit gaan dat dit een betrouwbaar gegeven is.

© Pixabay.com

Maximaal 400 milligram per dag
Een niet-ongezonde dagelijkse hoeveelheid cafeïne is 400 milligram. Het is daarentegen lastig te zeggen hoeveel gram cafeïne er in jouw kopje koffie zit. Een normaal kopje koffie dat je thuis gezet hebt, heeft een cafeïnegehalte van ongeveer 50 milligram, maar een grote beker Starbuckskoffie kan wel 300 milligram cafeïne bevatten. Deze hoeveelheid zit wel erg dicht bij de maximaal aanbevolen hoeveelheid per dag. Vergeet bovendien niet dat we ook cafeïne vinden in andere voedselproducten, waaronder frisdrank, chocolade, thee en zelfs medicijnen. Het uitgangspunt blijft dus dat je niet ongelimiteerd koffie moet drinken, als je de 400 milligram niet wilt overschrijden. Als je dit wel doet, krijg je te maken met meerdere nadelige symptomen.

Cafeïneoverdosis
Het klinkt wellicht wat heftig, maar een overdosis aan cafeïne moet je heus wel serieus nemen. Een teveel aan cafeïne leidt tot slapeloosheid, maagproblemen, duizeligheid en innerlijke onrust. Daarnaast kun je last krijgen van trillende handen, een verhoogde hartslag, angst en raak je vlugger geïrriteerd.

Verdragen van cafeïne
De hoeveelheid cafeïne die het lichaam in staat is te verwerken, is afhankelijk van je genen. Enzymen zorgen voor de afbraak van cafeïne in de lever en cafeïne beïnvloedt de receptoren in de hersenen. Hoe deze processen verlopen, verschilt dus van persoon tot persoon. De effecten van cafeïne op het lichaam verschillen daardoor ook. Zo krijgt niet iedereen te maken met slaapproblemen na het drinken van koffie in de avond, terwijl dit wel een bekend gevolg is van laat in de avond koffiedrinken. Bovendien speelt gewenning ook een rol: wie dagelijks cafeïne tot zich neemt in de vorm van koffie, zal minder merken van het “oppepeffect”. Mensen met een hoge bloeddruk, hartritmestoornissen, angstaanvallen of diabetes, zijn sowieso gevoeliger voor de effecten van cafeïne.

Positieve effecten
Ervan uitgaande dat men niet meer dan 400 milligram cafeïne binnenkrijgt, mogen we geloven dat koffiedrinken een aantal positieve effecten met zich meebrengt. Zo verkleint de kans op diabetes type 2, alzheimer, depressie en leverkanker.

Zwangere vrouwen en cafeïne
Als je zwanger bent, wordt het aangeraden om cafeïne te vermijden. Ga uit van een maximum van twee koppen koffie per dag, maar drink het liefst zo min mogelijk koffie tijdens de zwangerschap. Dit verkleint de kans op vroeggeboorte en een te laag geboortegewicht.