Het onderscheid tussen buikspiertraining voor mannen en vrouwen

Vrijwel een ieder die sportief is aangelegd, streeft ernaar om een platte buik te krijgen en te behouden. Het creëren van het overbekende wasbordje is voor velen zelfs het ultieme streven. Maar als je in bijvoorbeeld een sportschool om je heen kijkt, zal het je opvallen dat dat geliefde eindresultaat eigenlijk vooral bij het mannelijke deel van de sporters wordt bereikt en niet bij de aanwezige vrouwen. Hebben vrouwen wellicht minder goesting in het doen van buikspieroefeningen? Of is er een andere reden waarom je zo weinig vrouwen met een six pack rond ziet lopen? In dit artikel leggen we je uit wat de reden hiervoor is.

© Flickr.com

Lichaamsbouw
We hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat de lichaamsbouw van mannen en vrouwen verschillend is. Het gevolg van dit verschil is echter, dat een vrouwenlichaam op een andere manier met buikspieroefeningen omgaat dan een mannenlichaam. Er zijn weliswaar speciale buikspieroefeningen voor vrouwen, die het effect op het vrouwenlichaam een beetje kunnen versterken, maar in de basis zijn dit soort oefeningen voor zowel mannen als vrouwen precies hetzelfde. Er moet dus een andere reden zijn waarom het zichtbare eindresultaat doorgaans zo sterk verschilt.

Hormonen
Het uiteindelijke onderscheid in het eindresultaat is eigenlijk vooral toe te schrijven aan de volgende drie verschillen: de hormoonhuishouding, het lichaamsvet en de spierkracht. De hormonen in een vrouwenlichaam zorgen er namelijk voor, dat het voor vrouwelijke sporters een flink pak lastiger wordt om krachtige spieren te kweken. En als het ze eenmaal gelukt is om extra spiermassa aan te maken, moeten de dames er – in tegenstelling tot mannen – ook nog eens veel meer moeite voor doen om die opgebouwde spiermassa in stand te kunnen houden.

Lichaamsvet
Lichaamsvet speelt ook een wezenlijke rol in het sportieve totaalplaatje. De meeste vrouwen hebben namelijk een hoger percentage aan lichaamsvet dan mannen. Als het vrouwelijke sporters lukt om succesvol sterke buikspieren te kweken, dan blijven deze veelal verborgen onder een laagje buikvet. In plaats van het wasbordje, waar menig sportieve man graag mee paradeert, moeten de dames daarom veelal genoegen nemen met iets wat je het beste zou kunnen omschrijven als een strakke platte buik.

Spierkracht
Het verschil in spierkracht tussen mannen en vrouwen vormt tenslotte de laatste belangrijke factor bij het wel of niet gemakkelijk in stand kunnen houden van een six pack of een strakke platte buik. Omdat vrouwen vanwege hun hormoonhuishouding sowieso gemiddeld over minder spiermassa beschikken, zullen ze er meer moeite voor moeten doen om behaalde resultaten langdurig in stand te kunnen houden. Daar staat echter tegenover dat een vrouwenlichaam doorgaans eerder volwassen wordt dan een mannenlichaam. Hierdoor kunnen vrouwen eerder met een volwaardige training van al hun spiergroepen beginnen, zodat ze ook voor wat betreft het kweken van hun buikspieren eerder optimale resultaten kunnen boeken.