Slecht slapen in de winter: wat kun je eraan doen?

In de koude wintermaanden slapen veel mensen slecht. Dit komt omdat de biologische klok in de winter in de war is. Omdat het later licht wordt in de ochtend en bovendien eerder donker wordt in de namiddag of avond, weet onze biologische klok niet meer hoe laat het is. Overdag ben je moe, in de avond lig je in bed te woelen. Heb jij hier ook last van? Lees dan in dit artikel wat je hieraan kunt doen.

© Pixabay.com

De symptomen van een slaaptekort
Voor we vertellen wat je aan een slaaptekort kunt doen, is het wellicht handig om te weten of jij wel of geen slaaptekort hebt. Heb je een slaaptekort, dan heb je last van symptomen als fysieke vermoeidheid, concentratieproblemen, geheugenproblemen, somberheid, prikkelbaarheid en een verminderd reactievermogen. Ook heb je meer honger en meer behoefte aan junkfood.

Tips om beter te slapen in de winter
Helaas ben en blijf je afhankelijk van je biologische klok. Dit betekent dat je jouw slaapproblemen in de winter niet voor honderd procent kunt verhelpen als je biologische klok niet meewerkt. Wel zijn er enkele dingen die je kunt doen om, ook zonder de hulp van je biologische klok, beter te slapen in de winter. Hieronder geven we enkele handige tips.

Tip 1: ga naar buiten
Je kunt er niets aan veranderen dat het in de winter later licht wordt en weer eerder donker is. Wel kun je je biologische klok een handje helpen hieraan te wennen. Dit doe je door, als het licht is, zo veel mogelijk naar buiten te gaan. Door jezelf zo veel mogelijk bloot te stellen aan natuurlijk daglicht in de zomer, kun je in de avond beter in slaap komen en slaap je bovendien beter door.

Tip: je kunt ook een speciale lamp gebruiken om jezelf meer bloot te stellen aan daglicht. Dit is geen natuurlijk daglicht, maar het licht lijkt er wel veel op.

© commons.wikimedia.org

Tip 2: beweeg voldoende
Als je voldoende beweegt, val je sneller in slaap en voel je je bovendien energieker als je wakker wordt. Je hoeft niet iedere dag naar de sportschool te gaan, maar het is wel verstandig om iedere dag een half uurtje te wandelen, te fietsen of een sport te doen die je leuk vindt.

Tip 3: sta op als je niet kunt slapen
De meeste mensen blijven in bed liggen als ze niet kunnen slapen. Hier liggen ze vervolgens uren te draaien en te woelen, tot ze eindelijk de slaap kunnen vatten. Een logische reactie als je niet kunt slapen, maar volgens expert niet de beste reactie. Als je niet kunt slapen, kun je volgens hen beter even uit bed gaan. Je kunt bijvoorbeeld even een boek gaan lezen op de bank, maar ook een serie kijken. Ben je moe, dan ga je weer naar bed.