Tips bij veelvoorkomende zwangerschapskwaaltjes

Een zwangerschap is voor veel vrouwen een mooie, bijzondere gebeurtenis in hun leven. Helaas kan deze periode gepaard gaan met vervelende kwaaltjes en klachten. Wat zijn de meest voorkomende zwangerschapskwaaltjes en wat kunt u doen om de klachten te verlichten?

© Pexels.com

Misselijkheid bij gangbare geuren en smaken
Een van de klachten waar veel vrouwen mee kampen, is ochtendmisselijkheid. Laat u niet misleiden door de naam van deze aandoening. De misselijkheid hoeft niet alleen in de ochtend plaats te vinden. Door de hormonale veranderingen in het lichaam van een zwangere vrouw, kan zij anders reageren op geuren en smaken, met misselijkheid en mogelijk braken tot gevolg. Meestal hebben vrouwen last van deze klacht in de eerste drie maanden van de zwangerschap, maar het kan ook langer duren. Wanneer u vaker dan drie maal per dag moet overgeven, is het raadzaam om een huisarts te raadplegen.

Wat te doen bij misselijkheid?
Er is een aantal dingen dat u kunt doen om de ochtendmisselijkheid te verlichten. Wanneer u voornamelijk last heeft in de ochtend, dan kunt u de dag het best beginnen met een licht ontbijt. Sta niet direct op, maar blijf op bed liggen en eet een rijstwafel of cracker. Ook is het aan te raden om vetrijk voedsel te mijden, omdat dit de misselijkheid kan verergeren. Wanneer u gedurende de hele dag misselijk bent, dan kunt u het best op vaste tijdstippen kleine hoeveelheden eten. Neem bijvoorbeeld een boterham of een stuk fruit per keer. Vooral in de laatste maanden is dit aan te raden, aangezien de baarmoeder dan dermate in omvang is toegenomen dat deze tegen de maag aan zal drukken. Gaat de misselijkheid gepaard met braken, zorgt u dan dat u voldoende water drinkt om uitdroging te voorkomen.

Maagzuur en oprispingen
Tegen het einde van de zwangerschap drukt de baarmoeder tegen de maag. Ook sluit door de verandering in de hormoonspiegels het klepje, dat voorkomt dat het maagzuur in de slokdarm terechtkomt, niet meer zo goed als voorheen, met zure oprispingen tot gevolg.

Hoe kun je brandend maagzuur en oprispingen voorkomen?
Ten eerste zijn er bepaalde voedingsmiddelen en voedingsstoffen die u kunt vermijden om de klachten te verminderen. Denkt u hierbij aan koolzuurhoudende dranken, zoals cola en bruisend water. Ook scherp gekruid voedsel, sinaasappelsap en koffie kunnen maagzuur verergeren. Eet kleine porties en neem de tijd voor, maar ook na een maaltijd. Kauw goed en eet rustig. Blijf nog even rechtop zitten na een maaltijd, in plaats van u direct in te spannen of te gaan liggen. Wanneer u ook ’s nachts last heeft van zure oprispingen, dan kun u het hoofdgedeelte van het bed wat hoger zetten of een extra kussen onder het hoofd leggen.

Een moeilijke stoelgang tijdens de zwangerschap
Verstopping of constipatie is een veelgehoorde klacht bij zwangere vrouwen. Door het hormoon progesteron vertraagd de werking van de darmen. De ontlasting wordt harder en dikker, wat de stoelgang bemoeilijkt. Wanneer u weinig voedingsvezels binnenkrijgt, wordt de kans op constipatie groter.

Tips bij constipatie
Regelmatig eten en beweging bevorderen de werking van de darmen. Sla dus geen maaltijden over gedurende de dag en zorg dat u voldoende beweegt. Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels, zoals volkoren brood, noten, groenten, fruit en bruine rijst. U kunt ook kiezen voor voeding met een laxerende werking, bijvoorbeeld een kiwi, vers fruitsap of een stukje peperkoek. Zorgt u ook dat u daarnaast voldoende vocht binnenkrijgt. Het liefst in de vorm van water. Wanneer u aandrang voelt, ga dan naar het toilet en neem de tijd. Probeer te voorkomen dat u het onnodig ophoudt, aangezien dit het probleem niet ten goede zal komen. Mochten deze tips niet voldoende werken en overweegt u een laxeermiddel te gebruiken? Overleg dit dan te allen tijde eerst met een arts.