Voeding en sport: zo vind je de juiste balans

Sport en voeding zijn nauw met elkaar verbonden en belangrijk voor een goede gezondheid. Je moet immers voldoende voeding binnenkrijgen om lekker te kunnen bewegen, maar om af te kunnen vallen moet je niet te veel eten. Wat is een goede balans?

© Pixabay.com

Eten voordat je gaat sporten
Probeer niet te veel te eten in de drie uren voordat je intensief gaat sporten. Het lichaam zal tijdens het sporten beginnen het ingenomen voedsel te verteren, en dit is niet goed voor het lichaam. Als je licht gaat sporten is het verstandig om één uur aan te houden.
Afhankelijk van de soort sport zul je overigens lichamelijk last hebben van zojuist gegeten boterhammen of fruit. Bij hardlopen zul je eerder een onaangenaam gevoel ervaren dan bij wielrennen. Wie de avond ervoor goed gegeten heeft, kan ’s ochtends gewoon sporten zonder ontbeten te hebben, omdat de opgeslagen koolhydraten gedurende de nacht niet gebruikt zijn. Slechts de voorraad in de lever wordt aangesproken. Een tekort van deze voorraad kan ervoor zorgen dat je minder geconcentreerd bent.

Eten tijdens het sporten
Eigenlijk is het bijna altijd overbodig om tijdens het sporten iets te eten. Alleen als je meer dan negentig minuten intensief bewogen hebt, kan het effectief zijn wat koolhydraten tot je te nemen. Anderzijds is het beter om je te beperken tot water.

Eten na het sporten
Nadat je gesport hebt is het belangrijk om eiwitten en koolhydraten binnen te krijgen. Het eten van eiwitten draagt bij aan spieropbouw en voorkomt spierpijn. Juiste producten met eiwitten zijn vleeswaren, kwark of yoghurt en plattekaas. Wat betreft de koolhydraten kun je het beste een schaaltje fruit nemen. De koolhydraten vullen je energievoorraden aan en gaan vermoeidheid tegen.
Wie probeert af te vallen kan deze producten natuurlijk ook gewoon eten, want het is belangrijk dat het lichaam herstelt. Probeer overdag minder te eten en na het sporten de verbruikte voorraden goed aan te vullen, wat normaal is voor ieders gezondheid.

© commons.wikimedia.org

Sporten rondom etenstijd
Als je voor het avondeten gaat sporten en je jezelf afvraagt of je genoeg energie hebt, is het prima om een sneetje brood of een appel te nemen. Het is het beste om het diner te bewaren voor na je sportsessie, want door na afloop te eten voorzie je je lichaam in alle koolhydraten en eiwitten die nodig zijn om te herstellen. Natuurlijk geldt dit alleen als je avondmaal bestaat uit groente met pasta, rijst of aardappelen. Als het kan, moet je eigenlijk niet langer dan een halfuur wachten met het eten van je avondmaal. Langer wachten betekent dat je lichaam niet snel genoeg herstelt en energieniveau de volgende dag laag blijft.

Het nut van sportdrankjes, voedingssupplementen en eiwitshakes
Voedingssupplement zijn niet noodzakelijk als je je houdt aan een gezond en gevarieerd voedingspatroon, waarbij je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Groente en fruit zijn héél belangrijk en uitermate onmisbaar uit het dieet van een sporter. Shakes met vitaminen en eiwitten zijn eveneens niet noodzakelijk, maar ze kunnen wel praktisch zijn. In een paar slokken heb je alle benodigde voedingsstoffen binnen. Let erop dat je er niet te veel van drinkt.