Waarvan val je het meeste af: minder koolhydraten of minder vet?

Diëten komen in alle soorten voor. Sommige mensen zweren erbij om alle koolhydraten te laten staan, terwijl anderen zich juist richten op het eten van minder vet. De vraag is natuurlijk welk dieet het beste is. Een aantal wetenschappers van de Stanford University School of Medicine besloot om dit grondig te gaan onderzoeken.

© Pixabay.com

Het onderzoek
De wetenschappers van Stanford wisten 609 kandidaten bij elkaar te sprokkelen die mee wilden doen aan dit experiment. Deze groep bestond uit ongeveer evenveel mannen als vrouwen en de kandidaten waren van alle leeftijden tussen achttien en vijftig jaar. De groep werd in tweeën gesplitst. De ene groep zou zich richten op het eten van minder koolhydraten, terwijl de anderen juist minder vet zouden gaan eten. Er werden duidelijke regels opgesteld. De kandidaten mochten nog maar 20 gram koolhydraten of vet innemen. Dit was de norm voor de eerste twee maanden, maar daarna mochten ze langzaam maar zeker iets meer eten. De wetenschappers wilden namelijk dat de kandidaten een balans zouden vinden tussen een strenger dieet en een haalbaar voedingspatroon dat ze jarenlang vol konden houden. Na een jaar mocht de groep met een koolhydraatarm dieet maximaal 132 gram koolhydraten eten (vergeleken met het gemiddelde van 247 gram). De groep die minder vet at, mocht nog maar 57 gram eten (vergeleken met een gemiddelde van 87 gram).

De conclusie
Het hele experiment nam uiteindelijk een jaar in beslag, maar wat was de uiteindelijke conclusie? Er zit geen verschil tussen een koolhydraatarm en een vetarm dieet. Gemiddeld vielen alle kandidaten ongeveer zes kilo af. Dit gemiddelde was hetzelfde in beide groepen, dus het ene dieet is niet bepaald effectiever dan het andere. Bovendien wisselde het gewichtsverlies sterk tussen verschillende personen. Het dieet was simpelweg effectiever voor de een dan voor de ander. Het is dus niet mogelijk om te zeggen dat het ene dieet echt beter is dan het andere.

Een persoonlijk dieet
De wetenschappers hebben natuurlijk ook een reactie gegeven op de uitkomst van deze studie. De leider van het project gaf aan dat diëten vooral draait om je eigen relatie met eten. Aan de ene kant is het belangrijk om een dieet te volgen dat je lang vol kan houden. Je moet dus geen dingen laten staan waar je echt niet zonder kunt. Aan de andere kant is er ook nog gewoon de relatie die ons lichaam met eten heeft. Sommige lichamen reageren nou eenmaal beter op een koolhydraatarm of vetarm dieet dan het andere. Dat is de reden waarom er niet één dieet is dat het beste is. Heb je ooit een vriend gehad die ontzettend snel en makkelijk afviel tijdens het volgen van een bepaald dieet? Dan zou het zomaar zo kunnen zijn dat hetzelfde dieet helemaal niks voor jou doet. Ieder lichaam heeft andere behoeftes en verbrandt energie op een andere manier. Daarom moet je soms even zoeken voordat je het perfecte dieet vindt.