Wat houdt veganistisch eten in?

Veganistische restaurants, veganistische kookboeken, vegan food bloggers, vegan food festivals en veganistisch ijs in de schappen van de supermarkt om de hoek. Veganisme is zijn geitenwollensokken- en health-freak-imago wel ontstegen. Van Al Gore en Ariana Grande tot Belgisch kampioen mountainbiken Frans Claes. Steeds meer mensen laten dierlijke producten staan en eten plantaardig. Niet alleen vanwege gezondheidsredenen of geloofsovertuiging, maar ook uit respect voor dier en natuur.

© Pixabay.com

Vleesch noch vis
Veganisten eten en gebruiken niets dat van dieren afkomstig is of op dieren getest is. Zij eten geen vlees en vis, maar ook geen zuivel, eieren en andere producten van dierlijke oorsprong of met dierlijke ingrediënten, zoals honing. Gelukkig komen er steeds meer plantaardige vervangende producten op de markt. Probeer bijvoorbeeld eens kokos-rijstmelk, havermelk, boekweitmelk of sojamelk in plaats van ‘gewone’ melk.

Veganisme is geen dieet, maar een levensstijl
Google op ‘vegan recepten’ en je ontdekt dat veganisten (vegans) niet uitsluitend op sla en wortels leven. Menig vleeseter loopt het water in de mond van alle foto’s van smoothie bowls, quesadilla’s met plantaardige kaas, Sri-Lankaanse wortelcurry of speculaas-bananenbrood. Veganist ben je echter niet alleen aan tafel; veganist ben je altijd. De veganist pur sang past niet alleen zijn of haar eetgewoontes aan, ook garderobe, woning, tatoeage en afwasmiddel zijn dier(proef)vrij.

Kies je voor vlees, vegan of iets ertussenin?
Het aantal veganisten in Nederland en België neemt toe. Naar schatting telt Nederland zo’n 70.000 veganisten, België rond de 30.000. Vegans zijn er in diverse soorten en maten en ook hun motieven lopen uiteen. De een heeft dierenwelzijn voorop staan, de ander laat zich leiden door gezondheid, levensvisie of milieu en natuur, of een combinatie daarvan.

Hoewel steeds meer mensen minder vlees nuttigen, blijft het voor de meesten een (te) grote stap om dierlijke producten van het menu te schrappen. Wat past bij jou?

Dit zijn de meest voorkomende voedingswijzen:
Flexitariër
Een flexitariër eet wel vis, vlees en gevogelte, maar vervangt die één of meer keer per week voor een vegetarische variant;
Pescotariër
Een pescotariër eet wel vis, maar geen andere diersoorten;
Lacto-ovo-vegetariër
Een lacto-ovo-vegetariër eet geen vlees, vis en gevogelte, maar wel eieren en zuivelproducten;
Lacto-vegetariër
Een lacto-vegetariër eet geen vlees, vis, gevogelte, eieren of producten met eieren, maar wel melkproducten;
Ovo-vegetariër
De ovo-vegetariër eet geen vlees, vis, gevogelte en melkproducten, maar wel eieren en eiproducten;
Veganist
De veganist consumeert geen dierlijke producten. Dus geen vlees, vis, gevogelte, eieren, melk, honing of gelatine. Veganisme is voor puristen een levensstijl die verder reikt dan het culinaire vlak;
Fruitariër
Een fruitariër eet geen producten waarvoor een organisme (plant of dier) gedood of beschadigd is. Hun voeding bestaat voornamelijk uit vruchten, noten en zaden.

© Pixabay.com

We eten met z’n allen minder vlees
Volgens onderzoek eet 44% van de Belgen minder vlees in vergelijking met 2016. 9% eet minstens 3 keer per week geen vlees. 7% eet nooit vlees. De dalende lijn van de vleesconsumptie in België is vooral te danken aan de flexitariër. Zij zorgen ervoor dat steeds meer alternatieven als groenteburgers en sojamelk op de markt komen. Deze flexitariërs sparen met elkaar meer dieren uit dan alle veganisten samen.

Weet wat je eet
Als veganist doe je er wijs aan te letten op voldoende inname van ijzer, eiwitten, vitamine B12 en jodium. Eigenlijk zoals dat voor iedereen geldt. Bij een gevarieerde voeding is ijzer bijvoorbeeld geen probleem. IJzer vind je onder meer in peulvruchten, broccoli, donkergroene bladgroenten, gedroogd fruit, volkoren granen, noten en zaden.

Blijf gezond
Vitamine B12 tref je daarentegen alleen aan in dierlijke producten, zoals vlees, vis, melk(producten) en eieren. Vitamine B12 heb je nodig voor o.a. de aanmaak van rode bloedcellen die zorgen voor het zuurstoftransport in je bloed. Kies je ervoor dierlijke producten te schrappen, dan moet je die tekorten aanvullen met voedingssupplementen. Zo blijf je gezond.