Wat is magnesium en waarom is het belangrijk voor ons lichaam

Magnesium is op veel manieren bekend, misschien ken je het van scheikundeproefjes van de middelbare school, je bent fanatiek klimmer of je leest het woord elke ochtend op het potje voedingssupplementen. Magnesium is een mineraal met vele toepassingen. Een paar van de meest relevante functies vervult magnesium toch wel in je lichaam, waar het rijkelijk voorkomt. Daarom is magnesium van belang in een gezonde leefstijl.

© pixabay.com


Functie
Magnesium heeft waarschijnlijk een belangrijke rol in ons lichaam gekregen door de overvloed waarin het aanwezig was in de wereld tijdens onze evolutie. Magnesium vervult verschillende rollen in het lichaam. Het is belangrijk voor de vorming van botten en spieren, alsook het normaal functioneren en het onderhoud van spieren. Verder faciliteert magnesium als ion signalering tussen cellen. Magnesium is ook een essentieel onderdeel van de energievoorziening van cellen en zorgt dat enzymen hun werk kunnen doen als versneller van lichamelijke processen.

Bronnen en ADH
Kruiden, granen, noten, cacao en groenten zitten vol magnesium – vooral groenten met groene bladeren, zoals spinazie. Ook melkproducten en vlees bevatten magnesium. De hoeveelheid magnesium per portie van het genoemde voedsel varieert nogal. Een handje ongezouten pinda’s bevat bijvoorbeeld drie keer zoveel magnesium als een glas melk. Vanaf een jaar of 14 verschilt de aanbevolen dagelijkse inname tussen mannen en (zwangere) vrouwen: vrouwen hebben behoefte aan 280-300 mg per dag, mannen iets meer – 350 mg per dag. Voor magnesium uit normale voeding is geen bovengrens voor dagelijkse inname. Bij tabletten wordt maximaal 250 mg per dag als aanvaardbaar gezien.

Opname
De opname van magnesium vind plaats aan het einde van je dunne darm. De samenstelling van het voedsel beïnvloedt hoeveel magnesium het lichaam opneemt – hoe meer magnesium in de voeding, hoe kleiner het percentage dat wordt opgenomen. Daarnaast verminderen volkoren graanproducten de opname van magnesium, daar zit namelijk een hoog gehalte van de stof fytaat. Fytaat maakt het moeilijker om magnesium op te nemen.

© pixabay.com


Teveel/te weinig
Een tekort aan magnesium kan net zo schadelijk zijn als een overschot, een balans in het magnesiumniveau van je lichaam is belangrijk.Een tekort kan ontstaan als bijvoorbeeld je darmen of nieren slecht functioneren, want dan wordt er minder opgenomen.
Symptomen van een laag magnesiumniveau in het lichaam komen niet vaak voor, maar als ze er zijn, heeft het vaak te maken met cardiovasculaire, metabolische of neuromusculaire problemen. In de praktijk betekent dat spierkrampen, algehele lusteloosheid of vermoeidheid of, in extreme gevallen, hartritmestoornissen. Alcoholisme wordt vaak geassocieerd met een magnesiumtekort. Een magnesiumtekort is lastig vast te stellen als oorzaak, omdat magnesium in je bloed geen toereikende maat is. Magnesium zit voor de helft in botten en tanden, de rest in (zenuw)cellen, organen en spieren – slechts 1% komt voor in het bloed.

Een symptoom van teveel magnesium is diarree. Jonge kinderen zijn minder goed in staat om overtollig magnesium uit te scheiden, bij hen is het belangrijk om alleen onder toeziend oog van een arts tabletten te geven.

Gezond voedingspatroon
Magnesium blijkt een belangrijk onderdeel van ons dieet te zijn met als functie onze spieren, het zenuwstelsel en de energiehuishouding op orde te houden. We kunnen het uit ons voedsel halen en eventueel met supplementen aanvullen om zo de balans in ons lichaam gezond te houden.