Yoghurt eten voor optimale darmflora

Je darmen vormen een zeer belangrijk onderdeel van je lichaam. Er gebeurt dan ook behoorlijk veel in je darmen en dat heeft een grote invloed op je gezondheid. Daarom is het van groot belang dat de balans in je darmen gezond is. Er kan namelijk van alles gebeuren waardoor je darmflora verstoord raakt. Daardoor krijgen virussen, schimmels en de verkeerde bacteriën de overhand. Het is daarom verstandig om op zoek te gaan naar manieren om je darmflora te ondersteunen. Het eten van yoghurt is er daar één van. Maar hoe werkt dat dan precies? En wat is nog meer goed voor je darmflora?

© Pixabay.com

Waarom yoghurt helpt
In diverse soorten yoghurt is BB-12 te vinden. Dit is een Bifidobacteriumdat de darmflora aanzienlijk verbetert. Dat is bijvoorbeeld ook goed te merken aan de stoelgang. De ontlasting zal door het eten van yoghurt verbeteren qua vorm en dikte. Dat is erg belangrijk aangezien je aan de ontlasting kunt zien hoe het met je darmflora gesteld is. De beste ontlasting is stevig maar zich en in een soort sigaarvorm of s-vorm. Overigens blijkt uit een ander onderzoek ook nog eens dat yoghurt niet alleen gezond is voor je darmflora maar ook je immuunsysteem versterkt en gezond is voor je maag.

Welke yoghurt is gezond voor je darmflora?
Overigens geldt dit niet voor iedere yoghurt. Zoals hierboven al vermeld werd, gaat het enkel om yoghurt waarin het bifidobacterium te vinden is. Daar kom je eenvoudig achter door bij de ingrediënten te kijken. Daar moet het namelijk tussen staan. Wanneer dat niet het geval is, heeft het weinig nut om deze yoghurt te eten. Het eten van de yoghurt met het bifidobacterium is vooral noodzakelijk tijdens een antibioticakuur omdat je darmflora dan behoorlijk verstoord kan worden. Neem in dat geval altijd 1 portie van de yoghurt ongeveer twee uur nadat je de antibiotica hebt genomen. Daarmee bescherm je de darmflora. Na een antibioticakuur je darmflora herstellen? Dan is het zelfs nodig om twee weken lang drie keer zoveel yoghurt per dag te eten. Daarna kun je gewoon weer overschakelen op normale hoeveelheden.

Wat helpt nog meer?
Yoghurt is niet het enige waarmee je de darmflora kunt herstellen. Er zijn gelukkig nog veel meer middelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan karnemelk, waar vaak dezelfde stoffen in te vinden zijn. Ook zuurkool is goed voor je darmflora. Dat heeft dan weer te maken met het feit dat zuurkool gefermenteerd is waardoor het probiotische eigenschappen heeft. Daardoor wordt de werking van de goede bacteriën in je darmen gestimuleerd. Dit is echter alleen het geval bij ongepasteuriseerde of rauwe zuurkool. Een wat minder bekende groente, maar zeker niet minder goed voor je darmen, is de aardpeer. Hier zitten veel vezels in die ervoor zorgen dat het bifidobacterium sneller groeit. Ze zijn rauw én gekookt te eten. Ook amandelen ondersteunen een gezonde darmflora. Eet daarnaast zoveel mogelijk vezelrijke producten. Er zijn ook een aantal dingen die je juist weer beter kunt vermijden. Het gaat daarbij om vette voeding of voeding met veel suiker.