Zo voorkom je blessures tijdens je training

Bewegen en sporten hoort bij een gezond leefpatroon. Het houdt je fit, je spieren soepel en zorgt ervoor dat je zo lang mogelijk alles kunt doen wat je leuk vindt. Helaas komt het ook regelmatig voor dat mensen blessures oplopen tijdens het sporten. Van overbelasting tot zwikkende enkels: het komt allemaal voorbij. De ene sport is verantwoordelijk voor meer blessures dan de andere, maar wanneer je jezelf een goede techniek aanleert, kun je een hoop leed voorkomen. Er zijn een aantal stappen die je altijd kunt ondernemen wanneer je gaat sporten. Het maakt niet uit aan wat voor sport je doet: deze tips helpen met het voorkomen van allerlei blessures.

© Pexels.com

Een warming-up
Wanneer je eindelijk zover bent om te gaan sporten, wil je misschien het liefste zo snel mogelijk aan de slag. Toch is het belangrijk om eerst de tijd te nemen voor een goede warming-up. Hiermee zorg je er namelijk voor dat je spieren langzaam maar zeker warm en soepel worden. Spieren die zijn opgewarmd, zijn minder gevoelig voor blessures dan zogenaamde “koude spieren”. Een ander voordeel is dat de stofwisseling op gang komt. Dit zorgt ervoor dat de spieren sneller aan zuurstof kunnen komen, waardoor je verzuring zo veel mogelijk beperkt. Maar wat is nou een goede warming-up? Deze bestaat uit drie verschillende delen, die allemaal niet meer dan een paar minuten duren. Om je lichaam over te laten schakelen van ruststand naar een actieve stand, is het belangrijk om eerst even rustig te lopen. Twee tot drie minuten is genoeg om je lichaam langzaam warm te krijgen. De volgende stap is het uitvoeren van enkele spierversterkende oefeningen. Dit zijn oefeningen die de kracht van je spieren vergroten zodat je ze optimaal kunt gebruiken tijdens het sporten. Als laatste stap werk je aan enkele dynamische rekoefeningen. Hierbij rek je je spieren uit, zodat ze zo soepel mogelijk zijn tijdens je work-out.

De cooling-down
Het is niet alleen belangrijk om je lichaam voor te bereiden op een sportsessie, maar ook om je te richten op het tot rust brengen van je lichaam. Dat is waar de cooling-down voor is gemaakt. Je hebt alles van je spieren gevraagd, maar nu is het tijd om ze weer te laten ontspannen. Je brengt je hartslag omlaag en zorgt ook voor een verlaging van je bloeddruk. Door een cooling-down te doen, verloopt dit proces een stuk geleidelijker dan wanneer je spontaan stopt met sporten. Dit kan hartritmestoornissen voorkomen en je lichaam helpen om sneller te herstellen. De cooling-down bestaat uit twee onderdelen. Eerst kun je een aantal minuten op een rustig tempo lopen, joggen of huppelen. Vervolgens sluit je je work-out af met een korte sessie rekoefeningen. Je spieren komen zo langzaam tot rust en kunnen weer gaan afkoelen. Bovendien houd je ze soepel dankzij de rekkende beweging die je maakt. Wanneer je eenmaal bent afgekoeld, kun je gaan douchen en genieten van het voldane gevoel na een geslaagde sportsessie.